Kareta z przełomu XIX i XX wieku ze zbiorów Muzeum Historycznego w Ełku odzyska dawny blask. Pojazd trafił do pracowni konserwatorskiej, gdzie przejdzie renowację. Konserwacja karety zakończy się w przyszłym roku.
Muzeum Historyczne w Ełku realizuje projekt „Konserwacja karety (XIX w.) ze zbiorów Muzeum Historycznego w Ełku” finansowany z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kareta typu plauka z przełomu XIX/XX wieku jest przeznaczona do ekspozycji muzealnej. Konserwacja będzie miała zasadniczo charakter zachowawczy i zostanie przeprowadzona w taki sposób, by w minimalnym stopniu ingerować w substancję zabytku.
Podczas prac konserwatorskich dochowana będzie jak największa staranność, by zachować substancję zabytkową, w szczególności konserwując tapicerkę i przeprowadzić renowację pojazdu, rezygnując z często źle pojętego „generalnego remontu”. Przy tak postanowionych wytycznych konserwatorskich także możliwe jest przywrócenie obiektowi wartości użytkowych tj. jezdnych.
Kareta z Muzeum Historycznego w Ełku to czterokołowy pojazd zaprzęgowy w kształcie prostopadłościanu. Ten typ powozu rozpowszechnił się wśród polskich wyższych warstw społecznych w XVII wieku. Początkowo pudło zawieszane było na rzemiennych pasach, podobnie jak w kolebkach. W XVIII wieku do użytku weszły resory.
PLAUKA to kareta typowa dla terenów Śląska Cieszyńskiego. Swą nazwę zawdzięcza zadaszeniu nad kozłem, ze sztywną budą krytą skórą, z kozłem umieszczonym pod dachem. Pojazd pochodzi z końca XIX wieku i zachowane ma wszystkie części konstrukcyjne podwozia oraz nadwozie. Egzemplarz ma zachowaną oryginalną tapicerkę wnętrza jak i kozła (oprócz materacyka) oraz fartuch stangrecki ,a także oryginalne zaczepy.
Fot.: MHE
Co ta karta ma, wspólnego z miastem.