Zapytaliśmy… ppor. mgr Agnieszkę Pasko, dyrektorkę Centrum Edukacji Mundurowej w Ełku
Nasza rozmowa

Agnieszka Pasko: Sztandar to określenie misji i tożsamości. Jest nam potrzebny w chwilach zagubienia, zwątpienia. Każdy ma takie, szczególnie w szkole z dużą ilością wymagań i codziennych zadań.

 

– Od naszego ostatniego spotkania trochę się zmieniło. Szkoła Centrum Edukacji Mundurowej w Ełku ma swój sztandar. Co to oznacza dla szkoły?

– Sztandar jest bezpośrednio związany ze wskazaniem celu działania, zasad i wartości pewnej społeczności. Nadaje jej spójność i jednocześnie obowiązki. To przede wszystkim zobowiązanie do realizacji określonej misji.

– Długo staraliście się o to, by sztandar stał się nieodłącznym symbolem szkoły? Z jakimi trudnościami trzeba było się zmierzyć po drodze?

– Na sztandar czekaliśmy blisko 2 lata i było to związane bezpośrednio z pandemią COVID 19. Od początku istnienia szkoły dostajemy realne wsparcie wielu jednostek wojskowych i instytucji. Dokładnie tak samo było z nadaniem sztandaru. Jesteśmy bardzo wdzięczni ppłk. Piotrowi PÓŁBRATKOWI za projekt sztandaru, proporców i związanych z nimi tradycji i ceremoniałów. Podobnie wszystkim fundatorom za wsparcie tego projektu, oraz orkiestrze 15 GBZ za oprawę uroczystości. Wszyscy którzy tego dnia byli z nami jako goście, sympatycy i wsparcie na zawsze zapisali się w historii szkoły.

– Zwyczajowo sztandary symbolizują pewne ideały. Z jakimi związany jest sztandar CEM?

– Dobór elementów i symboli na sztandarze, włącznie z barwami nie jest przypadkowy. Niebieski i zielony to kolory korpusu ochrony pogranicza i jednocześnie barwy naszego miasta. Wizerunek patrona szkoły jest odzwierciedleniem celu jaki uczniowie wybrali 6 lat temu w głosowaniu. Miejscowości wraz z herbami na rogach sztandaru to oddanie hołdu KOP-owi za jego szlak służby oraz wskazanie siedziby szkoły. Myślę ze napis: BÓG, HONOR, OJCZYZNA i EDUKACJA nie wymaga tłumaczenia.

– Nadanie sztandaru miało uroczysty charakter. Pani zdaniem uczniowie stanęli na wysokości zadania i godnie go przyjęli?

– Ceremonia nadania sztandaru to dla szkoły wydarzenie historyczne. Nasi uczniowie chcieli pokazać szacunek gościom, absolwentom i kadrze zaznaczając jak ważne są tradycje w wychowaniu. Jestem wdzięczna losowi, że udało mi się przeżyć taki moment bo było to spełnienie marzeń. Najważniejsza jest jednak moja wdzięczność, że dane mi jest codziennie pracować z tak wspaniałymi młodymi ludźmi.

– Daje się zauważyć różnicę w postawie uczniów pomiędzy tzw. czasem bez sztandaru i ze sztandarem?

– Jak wspomniałam, sztandar to określenie misji i tożsamości. Jest nam potrzebny w chwilach zagubienia, zwątpienia. Każdy ma takie, szczególnie w szkole z dużą ilością wymagań i codziennych zadań. Słowa i symbole na sztandarze mają też inny wymiar. Mjr Raginis nie był wybitnym uczniem, w szkole był znacznie poniżej 100-nej lokaty. Mimo to został bohaterem. To pokazuje, ze słabości należy przezwyciężać i wszystko jest możliwe jeśli w coś wierzymy.

– Mówi się, że sztandar wiąże się m.in. z obowiązkami osób pod nim zrzeszonych. Jakie to obowiązki?

– Przyjęliśmy na siebie obowiązek kontynuowania tradycji oraz dbania o pamięć zarówno mjr. Raginisa, jak i wszystkich żołnierzy KOP. To czego się najbardziej obawiamy to nie jest śmierć, tylko ludzka niepamięć. Jak długo ci bohaterscy żołnierze są pamiętani, tak długo trwa misja ich korpusu. My czujemy się w obowiązku to chronić.

– A czy wraz z tymi obowiązkami, jakim sprostać muszą uczniowie i kadra szkoły idzie w parze jakiś prestiż związany z tym, że w ważnych momentach nad Waszymi głowami powiewa sztandar?

– Prestiż związany z posiadaniem sztandaru, to poczucie dumy i tożsamości. Są ważne aby w szkole czuć się częścią dużego zespołu. Każdy z nas buduje tę szkołę i czyni to z dumą.

– Na sztandarze widnieje hasło: „Bóg, Honor, Ojczyzna, Edukacja”. Trudno jest dzisiaj żyć w zgodzie z tymi ideami i jak je interpretować? Bo coraz częściej odnoszę wrażenie, że mądre kierowanie się przytoczonym hasłem staje się problemem.

– Każda założona struktura zasad jest dla człowieka poprzeczką do której musi się mierzyć. Oczywiście – im zasady są bardziej wyśrubowane tym trudniej. Nie oznacza to jednak, że mamy rezygnować, a już absolutnie nie należy tych zasad naginać. Od tego jak temu sprostać jest kadra dydaktyczna. My nie tylko uczymy liczenia czy geografii, ale również uczymy jak żyć będąc odpowiedzialnym i dobrym człowiekiem. To nasze zadanie aby przeprowadzać młodzież przez czas dorastania nie pomijając najważniejszych wartości.

– Z punktu widzenia żołnierza sztandar ma ogromną wartość – towarzyszy wojsku nie tylko w uroczystościach, ale też na polu bitwy. Jest nierozerwalnie związany z istnieniem oddziału, pułku. Czy takie samo podejście do tego symbolu mają uczniowie CEM?

– Nadanie sztandaru łączyło się z rozmowami na lekcjach, godzinach wychowawczych na temat patrona szkoły i Korpusu Ochrony Pogranicza. Sztandar to nie jest tylko kawałek zdobnego materiału. To obraz historii, celów i ideałów z którymi mamy się utożsamiać. Aby tak było, musimy ten obraz umieć czytać i rozumieć.

– Bycie częścią pocztu sztandarowego to zaszczyt i honor, czy przykry obowiązek? Jak to wygląda wśród uczniów CEM: trudno jest znaleźć chętnych, czy da się wyczuć element rywalizacji w tym kierunku?

– W wielu szkołach w skład pocztu sztandarowego wchodzą najlepsi uczniowie. U nas jest inaczej. Mamy jeszcze kompanię honorową, dowódców pododdziałów. Jest to system zmienny, ulegający przeformowaniu w określonych odstępach czasu. To założenie miało na celu pokazanie, że warto być w czymś bardzo dobrym. Niemniej jednak w zespole każdy jest dobry, w określonym etapie zadania i każdy potrzebny. Jak w zegarku, kiedy wyjmiemy najdrobniejszy element to przestanie działać. W naszej szkole tworzymy jedność szukając swoich mocnych cech i wzajemnie się wspierając w wykonywaniu zadań.

– Łatwo się domyślić, że sztandar CEM znalazł dla siebie honorowe miejsce. W którym miejscu szkoły znajduje się on na co dzień?

– Umiejscowienie gabloty ze sztandarem było przemyślane i zaplanowane. Znajduje się ona na holu piętra oddziałów klas pierwszych aby pokazać co dokonali ich poprzednicy i przypominać po co codziennie tu jesteśmy. Miejsce sztandaru to początek naszej drogi w tej szkole oraz cel do którego dążymy w przyszłości jako uczniowie, żołnierze i Polacy.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Powiat Ełcki XIII Wyścigi Smoczych Łodzi
Starostwo Powiatowe w Ełku zachęca do zgłaszania drużyn na XIII...
Powiat Ełcki Informator ósmoklasisty na rok szkolny 2025/2026
Drodzy Ósmoklasiści, przygotowaliśmy INFORMATOR, który...
Powiat Ełcki Biblioteki szkolne z dofinansowaniem
Powiat Ełcki otrzymał 28 tysięcy złotych w ramach...
Powiat Ełcki Awans zawody nauczycielki
Ewa Orłowska z Zespołu Szkół nr 1 im. Jędrzeja Śniadeckiego w...
Prawa autorskie © dm.elk.pl 2015