Powiat Ełcki Zwrot pieniędzy za wycieczkę kupioną w biurze podróży

UOKiK przypomina, że w przypadku nadzwyczajnych okoliczności konsument ma prawo odstąpić od umowy zawartej z biurem podróży. Obecnie taką nadzwyczajną okolicznością jest rozprzestrzeniający się wirus SARS-CoV-2.

UOKiK zachęca, aby w celu oszacowania ryzyk związanych z podróżowaniem sprawdzać dokładnie informacje publikowane na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Głównego Inspektora Sanitarnego oraz Światowej Organizacji Zdrowia. Komunikaty na temat wystąpienia nagłych i nieprzewidzianych okoliczności w konkretnych regionach mogą być dla konsumentów okolicznością uzasadniającą domaganie się od biur podróży zwrotu poniesionych kosztów, jeśli wycieczka może wiązać się z zagrożeniem zdrowotnym w kraju podróży.

Najnowsze zalecenia Głównego Inspektora Sanitarnego w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 dotyczą wstrzymania podróży do Chin, Hongkongu, Korei Południowej, Włoch, Iranu, Japonii, Tajlandii, Wietnamu, Singapuru i Tajwanu.

UOKiK: prawa pasażera w związku z koronawirusem

Zgodnie z ustawą o imprezach turystycznych podróżny może bezpłatnie odstąpić od umowy o udział w  wycieczce lub wczasach w przypadku wystąpienia nieuniknionych i nadzwyczajnych okoliczności, które mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub przewóz podróżnych do miejsca docelowego. Konsument rezygnując z wycieczki może żądać wyłącznie zwrotu dokonanych wpłat i nie może ubiegać się o dodatkowe zadośćuczynienie czy odszkodowanie.

W przypadku każdego wniosku o odstąpienie od umowy biuro podróży musi sprawdzić, czy zaszły przesłanki do takiego odstąpienia. Innymi słowy — czy w miejscu, do którego konsument planował lecieć, istnieje realne zagrożenie jego zdrowia. Jeżeli tak, biuro ma obowiązek uznać roszczenie podróżnego – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Koronawirus, a zwrot pieniędzy za bilet lotniczy.

UOKiK podkreśla, że linie lotnicze powinny monitorować obecną sytuację, tak aby nie narażać zdrowia pasażerów. Poszczególne linie wprowadzają specjalne procedury na okoliczność ograniczenia rozprzestrzenia się wirusa SARS-CoV-2: np. mierzenie temperatury pasażerom (wskazanie powyżej 38 stopni C ma być odnotowane przez personel pokładowy), dłuższe kontrole, dodatkowe informacje dla pasażerów. Wiele linii ograniczyło lub czasowo odwoływało loty do zagrożonych regionów. I tak na przykład:

  • PLL LOT wstrzymują rejsy z Warszawy do Pekinu do 28 marca,
  • na polskich lotniskach podróżni wracający z krajów dotkniętych epidemią spowodowaną koronawirusem otrzymują ulotkę Państwowej Inspekcji Sanitarnej na temat postępowania w przypadku wystąpienia wymienionych objawów oraz wypełniają tzw. kartę lokalizacji pasażera (w której trzeba podać imię, nazwisko, numer miejsca zajmowanego w samolocie, telefon kontaktowy, adres planowanego miejsca pobytu),
  • irlandzki Ryanair zmniejsza liczbę rejsów z Warszawy do Mediolanu,
  • Wizz Air ogranicza loty do Włoch od marca,
  • linie British Airways odwołują ponad 200 lotów w dniach 16-28 marca z Londynu do Nowego Jorku, Włoch, Francji, Austrii, Belgii, Niemiec i Irlandii,
  • linie Emirates proszą pasażerów lecących do Pekinu, aby byli gotowi na odprawę nawet 8 godzin przed wylotem, wszystko przez wzmożone kontrole.
  • Czy zmiana terminu lub zwrot biletu może kosztować?

    UOKiK przypomina, że przy zakupie biletów lotniczych nie ma szczególnych przepisów w zakresie możliwości odstąpienia w przypadku „nadzwyczajnych okoliczności”. Do czasu wykonania usługi można pasażer może zmienić termin swojego lotu lub zwrócić bilet lotniczy. Ale przewoźnik może zastrzec, że w takiej sytuacji pasażer będzie zobowiązany ponieść konsekwencje finansowe swoich decyzji. Tego typu kwestii nie reguluje prawo lotnicze, ale regulaminy poszczególnych przewoźników.

    Kwestia zwrotu biletów lotniczych nie jest tak szczegółowo uregulowana, jak odstąpienia od wycieczki z biurem podróży. Nie ulega jednak wątpliwości, że linie lotnicze także powinny zachować się odpowiedzialnie i monitorować bieżącą sytuację, aby uniknąć zagrożenia dla zdrowia pasażerów – dodaje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

    W wyjątkowych sytuacjach, w tzw. nadzwyczajnych okolicznościach, decyzja o zwrocie kosztów za zakupiony bilet zależy do linii lotniczych. I tak na przykład linie Air France nie odwołują lotów do Włoch, ale poinformowały w komunikacie, że będą akceptować przełożenie lotów z powodu epidemii koronawirusa, a także zwracać koszty biletów do miast położonych w północnych regionach kraju.

    UOKiK przypomina, że w przypadku problemów i wątpliwości dotyczących podpisanych umów z biurami podróży konsumenci mogą zgłaszać się do miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów.

Powiat Ełcki Życzenia z okazji Dnia Edukacji Narodowej
Szanowni Państwo, Dyrektorzy wszystkich typów szkół i placówek oświatowych, Nauczyciele i Wychowawcy, Pracownicy Oświaty, z okazji Dnia Edukacji...
Powiat Ełcki Powiat Ełcki – edukacja, która uskrzydla
Rozwój, który inspiruje Powiat Ełcki od lat inwestuje w edukację, traktując ją jako fundament rozwoju społeczności lokalnej. Dwanaście szkół i placówek...
Powiat Ełcki 25-lecie Tęczowego Domu i Szkoły Specjalnej Podstawowej
Jubileusz 25-lecia swojej działalności obchodziła Szkoła Podstawowa Specjalna Zgromadzenia Sióstr Benedyktynek Misjonarek oraz Środowiskowy Dom Samopomocy...
Powiat Ełcki Jubileusz 80-lecia Hufca ZHP
Uroczysta Gala Jubileuszowa z okazji 80-lecia Hufca Związku Harcerstwa Polskiego im. Jana i Hieronima Małeckich w Ełku odbyła się w siedzibie Centrum Edukacji...
Powiat Ełcki Powiat Ełcki Samorządowym Liderem Edukacji
W 14. edycji konkursu Powiat Ełcki otrzymał Certyfikat SAMORZĄDOWY LIDER EDUKACJI 2025 - jako docenienie wysiłków w kreowaniu nowoczesnej, innowacyjnej i...
Powiat Ełcki Uczniowie I LO dbają o środowisko
Uczniowie I Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Ełku przyłączyła się do 32 akcji sprzątania świata „W naturę z kulturą”. Uczniowie...
Prawa autorskie © dm.elk.pl 2015