„Tu i teraz – trening uważności” – pod takim hasłem nauczycielki ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Ełku: Karolina Rudziewicz-Chmiel i Marcelina Makarewicz zrealizowały ze swoimi uczniami zajęcia wykorzystując innowacyjną metodą. Mindfulness, bo o nim tu mowa, to trening uważności i umysłu, który przeznaczony jest przede wszystkim dla osób nieradzących sobie ze stresem oraz trudnymi emocjami.
Zajęcia w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Ełku realizowane były regularnie, raz w tygodniu, w ramach zajęć rewalidacyjnych. Do głównych założeń innowacji należało rozwijanie inteligencji emocjonalnej, umiejętności relaksacji i wyciszania, a także stymulowanie procesów poznawczych oraz zmysłów. Ponadto innowacja miała na celu rozwijanie zdolności koncentracji oraz umiejętności różnicowania stanów emocjonalnych, doskonalenie umiejętności podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów, wzmacnianie wiary we własne możliwości, zwiększanie zdolności do współczucia, uspokojenie i wzmocnienie systemu nerwowego, doskonalenie zdrowej i efektywnej techniki oddychania, wspieranie procesów poznawczych.
W czasie zajęć uczniowie pracowali w grupach, indywidualnie oraz w zespołach. Podstawowymi metodami pracy były metody podające (pogadanka, wyjaśnienie), eksponujące (materiał audio, prezentacje multimedialne, materiały interaktywne) oraz praktycznego działania (ćwiczenia oddechowe, wyciszające, pogłębiające koncentrację uwagi, rozwijające pamięć). Podczas zajęć wykorzystano lalkę terapeutyczną.
W efekcie realizacji innowacji „Tu i teraz – trening uważności” uczniowie w większym stopniu umieją koncentrować się na realizowanym zadaniu. Wszyscy potrafią rozpoznawać własne emocje oraz stany emocjonalne innych osób w poszczególnych sytuacjach. Nastąpił znaczny wzrost umiejętności wyrażania swoich emocji w sposób akceptowany społecznie. Większość uczniów nabyło umiejętności stosowania w praktyce ćwiczeń relaksacyjnych, wyciszających oraz wzmacniających układ nerwowy. Realizowane zadania pozytywnie wpłynęły na procesy poznawcze: pamięć, myślenie oraz spostrzegawczość. Uczestniczenie w innowacyjnych zajęciach wzmocniło wśród uczniów wiarę we własne możliwości.